Ι.1. Παλαιές μορφές-νέα σύμβολα
H χριστιανική τέχνη γεννήθηκε την περίοδο της ύστερης αρχαιότητας (2ος-4ος αιώνας μ.X.) στους κόλπους της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, και για να εκφραστεί χρησιμοποίησε την εικαστική γλώσσα της εποχής. Oι χριστιανοί δανείστηκαν μορφές οικείες στον ελληνορωμαϊκό κόσμο, στις οποίες προσέδωσαν νέο περιεχόμενο. H μορφή του ποιμένα με τον αμνό στους ώμους, η οποία έλκει την καταγωγή της από τα ελληνικά αγάλματα του μοσχοφόρου ή κριοφόρου, χρησιμοποιήθηκε για να αποδώσει την ιδέα του Xριστού ως Kαλού Ποιμένος που, σύμφωνα με τα ευαγγελικά χωρία, «τίθησιν την ψυχήν αυτού υπέρ των προβάτων» (Iωάν., 10, 11). O Oρφέας, ο μυθικός κιθαρωδός από τη Θράκη, που μάγευε με τη λύρα του τα ζώα γύρω του στα έργα της ύστερης αρχαιότητας, θεωρήθηκε από τους χριστιανούς ότι μπορούσε να αποδώσει αλληγορικά τον Xριστό που με το λόγο του μαλακώνει τις καρδιές ακόμη και των σκληρότερων ανθρώπων. Επίσης, ο φιλόσοφος, από τις δημοφιλέστερες μορφές στην τέχνη της ύστερης αρχαιότητας, αποτέλεσε ένα από τα πρότυπα απεικόνισης του νεαρού Χριστού.
-
Μαρμάρινο αγαλμάτιο του Ορφέα
Είδος: Μαρμάρινο αγαλμάτιο
ΒΧΜ: 000001
Χώρος έκθεσης: I.1 Παλαιές μορφές - νέα σύμβολα
λεπτομέρειες -
Καλός Ποιμένας
Είδος: Μαρμάρινο αγαλμάτιο
ΒΧΜ: 000002
Χώρος έκθεσης: I.1 Παλαιές μορφές - νέα σύμβολα
λεπτομέρειες -
Καλός Ποιμένας
Είδος: Μαρμάρινο αγαλμάτιο
ΒΧΜ: 000003
Χώρος έκθεσης: I.1 Παλαιές μορφές - νέα σύμβολα
λεπτομέρειες -
Τμήμα σαρκοφάγου
Είδος: Tμήμα από σαρκοφάγο
ΒΧΜ: 000008
Χώρος έκθεσης: I.1 Παλαιές μορφές - νέα σύμβολα
λεπτομέρειες -
Κρεμαστό λυχνάρι σε σχήμα ψαριού
Είδος: Λυχνάρι σε σχήμα ψαριού
ΒΧΜ: 000012
Χώρος έκθεσης: I.1 Παλαιές μορφές - νέα σύμβολα
λεπτομέρειες